Палига Надія Петрівна

paliga

Палига  Надія  Петрівна
Вчитель початкових класів Запорізького загальноосвітнього багатопрофільного навчально-виховного комплексу №106 Запорізької міської ради Запорізької області 

Посада – вчитель початкових класів
Педагогічний стаж – 37 років
Освіта – вища  (в 1988 році закінчила Бердянський державний педагогічний інститут ім. П. Д. Осипенка)
Спеціальність за дипломом – педагогіка та методика початкового навчання
Кваліфікаційна категорія – «спеціаліст вищої категорії»
Педагогічне звання – «учитель – методист»
Атестація 2012 року —  відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «учитель – методист»
Нагороди:
Грамота Управління освіти і науки Запорізької міської ради  (2009р.)
Грамота Територіального відділу освіти Хортицького району  (2012р.)
Почесна грамота Управління освіти і науки Запорізької облдержадміністрації (2012р.)
Почесна грамота Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької облдержадміністрації ( 2013р.)
Відмінник освіти України

Опис досвіду роботи за темою:
«Впровадження елементів ТРВЗ як засіб формування творчої особистості»

 Актуальність теми                                                
В сучасних умовах, як ніколи раніше, для створення і процвітання України неможливо без творчо мислячої особистості, здатної розв’язати нестандартні ситуації, знаходити різні шляхи розв’язування проблем і вибирати серед них найрезультативніші. Тому однією з найактуальніших задач системи освіти є розвиток в учнів креативних здібностей, формування високої культури мислення і якостей творчої особистості. Досягти мети виховання учнів – творчо розвинених,ініціативних,з високим розвитком пізнавальних здібностей допомагає ТРВЗ — педагогіка.
Використання методів і прийомів ТРВЗ відіграє важливу роль у розвитку творчих здібностей учнів, пам`яті, уваги, вчить нестандартно мислити, правильно формувати і виражати свою думку.
Розвиваючи уяву, у дітей формуються уміння уявляти собі те, чого не існує в дійсності, відображати реальну дійсність в нових незвичних сполученнях і зв’язках, вчити дивитися на предмети з різних позицій, бачити нове в старому, знайомому, звичному.
Розвиваючи творче мислення, в першу чергу приділяється увага якості мислення – здатності породжувати нові ідеї, відходячи від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації.
Крім того, використання ТРТМ дає уявлення про головні закони пізнання і розвитку оточуючого світу, розширює кругозір, підвищує культуру розумової праці.
Дитина, яка володіє елементами ТРИЗ, намагається розв’язати свої проблеми без залучення сили, характеризується високим рівнем пізнавальної активності, яскраво вираженим творчим мисленням.
Важливість використання елементів ТРИЗ –технології полягає ще й в тому, що світ змінюється так швидко, що ми по суті не знаємо, чому слід вчити школяра, щоб він був успішним в своєму дорослому житті завтра.
В системі освіти виникло протиріччя: з однієї сторони, об’єм змісту (знань, умінь, навичок), який необхідно надати школяреві в процесі навчання, повинен весь час зростати (так як актуальна інформація весь час збільшується й обновляється). З іншої сторони, він повинен бути обмеженим, бо діти у нас не «гумові» і не можуть засвоїти стільки інформації в стислі строки.

Сьогодні рішення цього протиріччя є очевидним, і воно прописане в нових освітніх стандартах. Не потрібно збільшувати об’єм навчального змісту, потрібно дати необхідний мінімум і навчити самостійно вчитися – тоді дитина необхідний йому зміст візьме сама.
ТРВЗ дає універсальний і ефективний інструментарій для навчання самостійної роботи з інформацією: він дозволяє розібратися в тому, як влаштований світ і як упорядковані знання.
В основі розумових можливостей молодших школярів лежить пізнавальна потреба, що постає як допитливість, як потреба нових вражень, як потяг до нового, як бажання творити щось нове. Щоб на уроках не переважала форма спілкування «запитання  вчителя – відповідь учня», яка витісняє власну активність учня та призводить до того, що учні стають пасивними, недопитливими, я  зрозуміла, що необхідно організувати діалог, у якому дитина й вчитель можуть бути ініціаторами, звертатися один до одного з запитаннями,здійснити  перехід інтелектуальних здібностей учнів до технології творчого процесу. Це сприятиме розвиткові творчих можливостей,проблемного бачення, творчої уяви та фантазії  молодших школярів.

Теоретичні основи використання ТРВЗ на уроках

ТРВЗ – наука про творчість, яка основана на знаннях і використанні об’єктивно існуючих законів про талановите мислення. Суть теорії полягає в діалектичному і системному підході до дослідження якогось об’єкта.
Під системним мисленням розуміємо здібності сприймати любий предмет, проблему всебічно, а діалектичність мислення – здатність бачити в любих системах протиріччя і розв’язувати їх.
В основі ТРИЗ — педагогіки лежать методології навчання, створені видатним російським вченим, винахідником і письменником Генріхом Сауловичем Альтшуллером на базі розроблених ним теорій розв’язування винахідницьких задач. Ця методологія лягла в основу ТРТМ (технології розвитку творчого мислення), РТУ (розвиток творчої уяви), ФСА(функціонально — системного аналізу).
В основі ТРВЗ лежать принципи гуманістичної психології:
— створення атмосфери, яка сприяє появі нових ідей і поглядів;
— вселяти впевненість у собі, заохочувати інтереси;
— створення клімату взаємодовіри,сприйняття інших, психологічної                безпеки;
— захоплення кожною ідеєю дитини.

Довгий час єдиним інструментом розв’язання творчих задач – задач, які не мають ефективних механізмів розв’язання,- був метод спроб і помилок.
Г.Альтшуллер поставив задачу інакше: « Як без перебирання варіантів виходити відразу на сильне вирішення проблем?»
Розв`язати цю задачу дозволяють принципи, які лежать в основі ТРИЗ:
1. Принцип об’єктивності законів розвитку систем
Будова, функціонування і зміна поколінь систем підкорюються об’єктивним законам.
2. Принцип суперечності
Під дією зовнішніх і внутрішніх факторів з`являються, загострюються і розв`язуються суперечності. Системи еволюціонують, долають суперечності на основі об’єктивних законів, закономірностей, явищ та ефектів.
3.Принцип конкретності
Кожний клас систем має свої особливості, які полегшують або ускладнюють зміну конкретної системи. Ці особливості визначаються ресурсами: внутрішніми – тими, на яких будується система і зовнішніми – тим середовищем і ситуацією, в якій знаходиться система.
ТРИЗ (ТРВЗ)включає в себе:
1.Механізм планомірного перетворення проблеми в образ майбутнього рішення.
2.Механізми подолання психологічної інерції, яка перешкоджає пошуку рішень.
3.Широкий інформаційний фонд – конкретний досвід рішення проблем.
Ефективність ТРИЗ — педагогіки полягає в її інструментальності .
З раннього дитинства можна навчити дитину думати системно про об’єкти навколишнього світу, розв’язувати задачі творчого характеру, придумувати казки, віршики, загадки та багато іншого. Адже саме психологічні якості визначають легкість і швидкість засвоєння інформації, понять, принципів і т.д. Молодші школярі майже не  мають психологічних бар`єрів, а у старшокласників вони вже спостерігаються. Дитина, яка оволоділа основними розумовими операціями ТРИЗ, успішно адаптується до школи незалежно від системи навчання. Діти вміють і хочуть вчитися. Вони характеризуються високим рівнем пізнавальної активності, яскравим вираженим творчим мисленням.
Використовуючи в своїй роботі творчі завдання, враховую такі дидактичні принципи:                                                                                      
1. Принцип свободи вибору
Під час навчально-виховного процесу, де тільки можливо, надавати право вибору. Але з однією важливою умовою: право вибору необхідно врівноважувати свідомою відповідальністю за свій вибір.
2.Принцип відкритості
«Я знаю, що я нічого не знаю!» — говорив мудрий грек.
«Я добре знаю хімію, алгебру, історію», — говорить сильний випускник школи. Сумно те, що випускник не знає головного: він не знає, чого ж він не знає. Дуже непевно школяр уявляє сьогодні межі своєї обізнаності, й вже зовсім у тумані –межі пізнання науки.
ТРИЗ — педагогіка пропонує використовувати в навчанні відкриті задачі. Не тільки давати знання, але ще й показувати їх кордони, «стикати» учня з проблемами, розв’язування яких лежить за межами вивченого матеріалу.
3.Принцип діяльності
«Учень, що напханий знаннями, але не вміє їх використовувати, нагадує фаршировану рибу, яка не здатна плавати», — так казав академік О.Л.Мінц.

Будь-яка праця повинна бути вмотивована: «Для чого? Для кого? Навіщо я це роблю? Яка користь?»
Учень зі знаннями повинен працювати. Що означає:працювати зі знаннями? Це означає: застосовувати їх, шукати умови і кордони застосування, перетворювати, розширяти, доповнювати, знаходити нові зв’язки і співвідношення, розглядати в різних моделях і контекстах.
4.Принцип зворотного зв`язку
Регулярно контролювати процес навчання за допомогою розвитку системи прийомів зворотного зв’язку.
Учитель на уроці відстежує такі параметри: настрій учнів, ступінь їх зацікавленості, рівень розуміння та засвоєння матеріалу тощо.
Це можуть бути :«мордочки настрою», «світлофори»(зелений – знаю, жовтий – сумніваюсь, червоний – тривога),сигнальні карточки (? – допоможи мені,! – я виконав).                                                                                      
5.Принцип ідеальності      

Ідеальність – одне з ключових понять ТРИЗ — педагогіки.
Будь-яка наша дія характеризується не тільки отриманою від неї користю, але й витратами зусиль, нервів, часу, коштів. Ідеальна дія тим вища, чим більша від неї користь і менші витрати.
Розвиток творчого мислення можливий тільки при умові використання таких розумових операцій:
— аналізу – поділ цілого на частини або виділення із цілого його     сторін,дій, відносин;
— синтезу – об’єднання частин, властивостей, дій у єдине ціле;
— порівняння – установлення спільного або різного між предметами, явищами чи їх ознаками;
— узагальнення – об`єднання предметів або явищ за якимись істотними       ознаками.            Ці розумові операції перебувають у нерозривній єдності.
ТРВЗ – педагогікою розроблені алгоритми, які дозволяють достатньо ефективно навчити дітей працювати з творчими задачами.
Отже, завдання вчителя полягає в тому, щоб допомогти кожній дитині «знайти себе». Необхідно запропонувати дітям весь «спектр» видів діяльності, а вони виберуть заняття , яке їм до душі.
ТРВЗ –це  Теорія Розв`язання Винахідницьких Задач. Саме ця наука може стати для багатьох дітей захопленням всього життя,сприяти розвитку і застосуванню їх здібностей.

 Практична частина
В своїй роботі я застосовую переважно прийоми і методи РТУ з використанням         елементів ТРВЗ, направлені на розвиток інтелектуальних здібностей учнів. Працюю за цією технологією 3 роки.
Використовую найбільш діючі ,на мій погляд, методи розвитку творчих здібностей учнів:

  • системний оператор;
  • типові прийоми фантазування;
  • морфологічний аналіз;
  • методи створення мовних творчих продуктів (загадки, метафори, казки, твори).

Ці методи дають позитивні результати при розгляді різних тем на уроках математики та гуманітарного циклу.
Граючи в гру «Добре – погано», вчу дітей розглядати будь-який предмет або явище з позитивної або негативної точки зору (Додаток 1)
Перше знайомство з антонімами учні отримують під час гри «Навпаки».
Дуже подобається дітям метод емпатії. Цей метод розроблено У.Гордоном (США) у середині xx століття. Суть методу:особистісне ототожнення самого себе з ким або чим-небудь, уміння співпереживати об’єкту в цьому стані, радіти за нього. Наприклад,  пофантазувати і  уявити себе берізкою в парку; розірваною книгою; брудними черевиками.
Типові прийоми фантазування («Збільшення –зменшення», «Ділення – об`єднання», «Оживлення – скам`яніння»), створені Г.С.Альтшуллером у 70-х роках 20 століття, дають змогу навчити дітей робити фантастичні перетворення об’єкта за певною ознакою. Ці прийоми можна результативно використати на уроках математики. Наприклад:  1.Чарівник Плутаниця переплутав числа від 1 до 10. Допоможіть йому розставити їх в порядку зростання.

2.Чарівник Переносу часу пропонує вам задачу: Владику 5 років, він ходить у дитячий садок. Прийшов чарівник і переніс його на 3 роки вперед. Скільки років буде Владику і що він буде робити?

3.Допоможіть чарівнику Зупинки часу розв’язати задачу: Роману п’ять років, а його другу Миколі 7 років. Прийшов чарівник і зупинив час для Миколи, а на Романа його чари не подіяли. Минуло 2 роки. Скільки зараз років Ромі? Скільки років Миколі?

Завдання, які дає чарівник Дрібни
— Об`єднуй:

1.Чарівник роздрібнив число 80 на круглі десятки. Назвіть їх.

2.Допоможіть об`єднати два трикутники, щоб одержався квадрат.

Дихотомія. Лінійні «так – ні»дають можливість звузити пошук шляхом ділення кожного отриманого об’єкта пополам. Мета прийому:    закріпити поняття «до», «після», «між», «перед».

На демонстраційній дошці числа від 0 до 100 (десятки).Задумуємо одне із чисел і пропонуємо дітям відгадати його за допомогою питань і відповідей «так» чи «ні».Наприклад:Це число 50? Ні. Це число від 50 до 100?Ні. Це число менше 50? Так. Це число 20? Ні. Це число більше, ніж 20? Так. Це число між 20 і 40? Так. Це число  30? Так.

Гру «Так чи ні» можна використовувати як під час вивчення нового матеріалу, так і на етапі закріплення  будь-яких уроків.(Додаток 2).

Метод «Морфологічного аналізу», який придумав швейцарський астрофізик Ф. Цвіккі, сприяє розвитку рухомості мислення, формуванню уміння знаходити безліч варіантів розв’язання проблеми,створювати умови для оцінки дитиною отриманих ідей, учити деталізувати найбільш продуктивні.(Додаток 3).

Метод фокальних об’єктів запропонував Чарльз Вайтинг (60 роки xx століття, Англія). Цей метод дає можливість навчити дітей наділяти предмети нетиповими ознаками, пропонувати й пояснювати практичне застосування цих предметів. (Додаток4).

Прийом «Кола по воді» дає поштовх для нових асоціацій та приводить до створення цілої історії. (Додаток 5).

Знайомимося з одним з основних понять ТРВЗ – «системним оператором». (Автором і розробником системного мислення є Г. С. Альтшуллер.) Це дає можливість формувати у дітей системне бачення світу. Діти зрозуміють, що світ – це безліч систем, кожна з яких складається із частин, зв’язаних між собою для виконання сьогодні певної функції, що зміни в минулому або майбутньому системи ведуть до створення нових систем. «Системний оператор» використовуємо на уроках природознавства,  образотворчого мистецтва, на уроках розвитку зв’язного мовлення.(Додаток – відкриті уроки).

Мінімальна модель «системного оператора» — дев`ять екранів.

 

6. 3.Надсистема 9.
4.Минуле 1.Система 7.Майбутнє
5. 2.Підсистема 8.

 

Вікно1 – сам об`єкт і його функція         .
Вікно 2 – частина об’єкта.
Вікно 3 – оточення об’єкта.
Вікно4 – минуле об’єкта.
Вікно5 – частина об’єкта в минулому.
Вікно6 – місце його функціонування в минулому.
Вікно 7 – перспектива розвитку об’єкта.
Вікно 8 – частина об’єкта в майбутньому.
Вікно 9 – місце об’єкта в майбутньому.
Наприклад: «Навколишній світ»,тема «Домашні тварини».

 

6.Курка в курнику 3. З мамою куркою 9. Курник
4. Яйце 1. Курча 7. Курка
5.Шкаралупа, білок, жовток 2.Частини тіло курчати 8. Частини тіла птаха

Питання: 1.Хто це? 2.Із яких частин складається тіло? 3.Де живе?

4.Що треба об’єкту, щоб він ріс? 5.Яким він тепер стане? Чим відрізнятиметься від минулого об’єкта? 6.Де тепер основне місце проживання? 7.Зробіть висновок, що необхідно для життя курчаті?

Я переконалася в ефективності використання ТРВЗ – технології в роботі на уроках читання та мови. Свідченням цього є творчі роботи учнів (Додаток 6).

Користуючись методикою ТРИЗ, можна вправляти учнів в умінні складати загадки, використовуючи відомі моделі .Для складання загадок про будь-які об`єкти необхідно з`ясувати обрані для їхньої характеристики ознаки, властивості (дії, колір, форму, розмір, частини, специфічні характеристики, тощо) та взаємозв`язки, які можна розглянути, користуючись «системним оператором». (Додаток 7).

Заключна частина

Даний досвід дає змогу з молодшого шкільного віку розвивати у дітей нестандартне мислення, творчі і розумові здібності, стимулювати пізнавальні інтереси дітей, змінити їх відношення до занять,  позитивно впливає на рівень розвитку творчої уяви.

Дана технологія дає можливість розв’язати такі завдання:

  • виховання інтересу до своїх відкриттів;
  • формування системного мислення;
  • розвиток творчої уяви, допитливості, фантазії в процесі різноманітної діяльності;
  • розвиток у дітей здібностей грамотно діяти у всіх сферах людської діяльності: в сім`ї, в суспільстві, у відношеннях з природою.
  • розвиток почуття впевненості в собі, яке базується на свідомості самоцінності при розумінні достоїнств і недоліків в собі самому і в оточуючих.

Діти з великим захопленням засвоюють запропоновані алгоритми і успішно застосовують їх в навчальній діяльності, що дозволяє забезпечити творче застосування отриманих знань, сприяє підвищенню активності і мотивації учнів, надає можливість успішно само реалізовуватися.

Презентація

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Палига Надія Петрівна: 5 комментариев

  1. Оксана Гарбар:

    Технологія ТРВЗ цікава як для дітей, так і для дорослих!! Це — перспективна технологія розвитку творчих здібностей, ряд складових якої можливо успішно впроваджувати в навчально-виховний процес. Дякую за цікавий матеріал.

    Нравится

  2. Віктор:

    Чудовий вид роботи з обдарованими дітьми. Дає можливість розвивати творчі і інтелектуальні здібності, формувати компетентну особистість.

    Нравится

Оставьте комментарий